Thursday, May 20, 2010

im not weird , im just different

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Di saat exam makin hampir , bermakna makin singkat waktu untuk buat revision , makin kurang level ketenangan hati saya ni..mungkin tak semua orang dapat rasa perasaan ni..sebab sesetengah orang kool saje macam biase..entahlah mungkin saya antara mereka2 yang different tu..plus saya tak suka makan roti , saya tak suka makan bubur, shiela cakap saya ni pelik sebab kalau orang yang tak suka minum susu tu macam fadh dah biasa je dengar..tapi kalau tak makan roti dan tak makan bubur ni pelik la sebab tak pernah dengar..ohh yeke ? saya tak rase pun saya pelik..saya cuma lain daripada orang lain.. (^_^) betul jugak susah nak jumpa orang macam saya ni..tapi kalau dah tu rezeki saya untuk isi perut saya makan saje..hee..sebab sebenarnye bukan akan jatuh sakit pun kalau saya makan dua bnda tu..ishh, thohirah ni~



well, Alhamdulillah harini result first aid dah keluar dan semua yang berlaku tu kuasa Tuhan..saya terima dengan redha dan penuh kesyukuran..terima kas
ih Ya Allah..tapi masih lagi hati saya tak senang..orang kate heartbeat increase , blood pressure pun dah high..mungkinla kan , saya pun tak check..harini jugak saya ditugaskan untuk buat presentation 'Ramp-It ' yang di'rempit'kan oleh orang2 Malaysia bak kata shiela untuk kelas Sociology..meh saya nak cerita satu perkara..tapi takde kaitan pun dengan rempit ni..hee.. kalau awak semua nak tahu di bumi Poland ni basnya sangat on time at least paling sengkek pun bila ada road construction ataupun accident..haa waktu2 macam ni tak heran lah kalau bas sampai lambat sikit pun..nak dijadikan cerita..petangnya kitorang balek kelas lambat jadi terpaksa lah makan di luar sahaja sebab semua orang pun letih..maklumlah kitorang empat satu kelas yang sama..kalau sorang letih sebab kelas tu lame bermakna empat2 pun letih ade dalam kelas yang lame tu..so waktu turun dr blok nak ke stesen bas tu tiba2 ade air mencurah2 dari tepi blok asrama..punyalah saya ngan shiela yang tengah jalan duorang time tu , ingatkan hujan sebab kebelakangan ini memang kerap hujan..rupa-rupanya ade pakcik tengah sembur air pakai paip dari tingkat sepuluh..satu tingkat je atas bilik kitorang..mungkinlah pakcik tu tengah repair something kot..jadi terpaksalah saya dan shiela lalu area 'jangan pijak rumput' (takde pun sign ni sebenanye kat situ hee dan sebenanye memang tak pernah jumpe pun kot sign 'jangan pijak rumput' kat poland ni)..so bila dah lalu jalan jauh..almaklumlah ambil masa la sikit kan , maka kelihatan lah bas melintas nak benti dekat bus stop tempat kitorang biasa naik tu..ape lagi, punya lah lari kalah marathon 4x100 sester dulu..hee..sebab kalau tak kejar memang sah tak dapat naek bas..punctual betul pakcik bas ni..Alhmdulillah ~mungkin bufday pakcik bas kut arini ,dia dengan baik hatinya tunggu kitorang sampai dulu barulah bas tu gerak..semput dua2 lepas marathon~hee..

okelah , walau apa pun saya rasa nak sangat share dengan semua orang pasal solution pada ketidaktenangan saya tadi..dengan awak yang tengah baca post saya ni especially =)
mungkin ni tak seberapa saje tapi cukuplah untuk peringatan bersama sebab kita semua manusia memang cepat lupe dan pokcik tan bila2 masa saje cari peluang nak suruh kita lalai kan..

solutionnya kita sama2 baca Surah Alam Nasyrah sekali dengan tafsirnya dan cuba hayati satu2 firman Allah dalam surah ni "by heart" (^_^) InsyAllah hati akan jadi lebih tenang sebab dalam surah ni Allah pujuk hambaNya percaya yang dalam setiap kesulitan itu Allah gandakan dua kemudahan yang akan kita dapat..amin InsyAllah~

saya kongsi sikit kat sini maksud surah ni yee nanti boleh cek tafsir kalau nak baca tafsir dan asbabun nuzulnya sekali =)


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

(1) Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu ?
(2) Dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu. (3) yang memberatkan punggungmu (4) Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama) mu (5) Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan (6) Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan (7) Maka apabila kamu selesai (dari satu urusan ), kerjakanlah dengan sungguh2 (urusan) yang lain. (8) Dan hanya kepada Tuhanmu lah hendaknya kamu berharap.

Wallahualam :)


"Dan Kami uji mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (bencana) yang buruk-buruk , agar mereka kembali (kepada kebenaran)..."

~ 7 : 168 ~


assalamualaikum cinta...

No comments: